Pomysł zakupu przyczepki padł krótko po informacji o tym, że będzie nas troje. Wcześniej sporo podróżowaliśmy rowerami. Wliczając w to wielodniowe wyjazdy z namiotem po Polsce i okolicach. Zaczęliśmy zastanawiać się, co można zrobić, żeby kontynuować ten sposób na spędzanie wolnego czasu z dzieckiem. Wówczas, w 2013 roku przyczepki nie były jeszcze tak popularne, jak teraz. Na rynku funkcjonowało kilka modeli, które mieściły się w zakresie naszych potrzeb i budżetu. Żadnego z nich nie można było obejrzeć w Bydgoszczy. Jakoś przypadkiem trafiłem na informacje o firmie, która od niedawna próbuje wejść na ten niszowy rynek – Qeridoo.

Po dokładnym przyjrzeniu się wszystkim opcjom zdecydowaliśmy się na Qeridoo Sportrex z pełnym zestawem dostępnych wówczas akcesoriów. Przeważył przede wszystkim korzystny stosunek ceny do jakości oraz informacja, że przyczepka została znacznie poprawiona w stosunku do pierwszej wersji. Spodobało nam się podejście producenta, który słucha użytkowników i usprawnia swój produkt.

I tak przyczepka Qeridoo Sportrex służy nam nam już blisko 3 lata, od 3 miesiąca życia Pasażerki. W tym czasie przejechała ok. 3000 km, głównie za rowerem, ale również podczas spacerów, jazdy na rolkach czy biegania. Jeździliśmy głównie po drogach asfaltowych, rzadko szutrze, leśnych duktach czy piachu. Były to zarówno krótkie popołudniowe wypady, całodzienne wycieczki, jak i rowerowe wakacje, gdzie codziennie pokonywaliśmy kilkadziesiąt kilometrów.


Partnerem wpisu, jest sklep Dzieciaki w Plecaki, który oferuje sprzęt dla aktywnych rodziców, a także możliwość wypożyczenia i przetestowania wielu produktów przed zakupem, także wysyłkowo.

Przyczepka

Konstrukcja

Konstrukcja przyczepki opiera się na aluminiowym stelażu. Jest on sztywny, stabilny. Sprawia wrażenie solidnego. Poszczególne elementy są łączone za pomocą spawów i śrub.

  • Stabilny, solidny stelaż

Poszycie

    Poszycie wykonane jest z trwałego, odpornego na zamoczenie materiału. Przez 3 lata eksploatacji, w tym licznych podróży w bagażniku nie przetarło się. Nie przecieka podczas niewielkich opadów deszczu, czy pod wpływem błota spod kół roweru. Poszycie posiada siatkę z przodu, na którą można nałożyć przezroczystą warstwę z grubej folii. Rozwiązanie to pozwala dostosować przyczepkę do różnych warunków atmosferycznych. Dodatkowo można dołożyć osłonę przeciwsłoneczną. (W najnowszej z oferowanych wersji przyczepka posiada zintegrowaną, długą osłonę przeciwsłoneczną, którą można zwijać i regulować w znacznym zakresie stopień osłony naszych pasażerów).

    Największe zastrzeżenie w przypadku modelu z 2014 roku, do którego odnosi się ta recenzja, wzbudzają rzepy, które z czasem straciły częściowo swoje właściwości, zaczęły się pruć, aczkolwiek nadal spełniają swoją rolę. Producent poprawił zdecydowanie jakość rzepów w późniejszych wersjach, a także jest ich więcej w kluczowych miejscach (są też szersze i dłuższe).

  • wodoodporność

  • możliwość dostosowania do warunków

  •  jakość rzepów (poprawione w wersjach późniejszych)

Wnętrze

    Wnętrze przyczepki jest dosyć obszerne, pozwala na pełną swobodę Pasażerki, która może do środka wziąć kilka zabawek czy większych maskotek. Dobrze sprawdzają się wewnętrzne siatki na podręczne przedmioty czy picie, chociaż małe dziecko będzie miało problem z sięgnięciem do nich, gdy jest przypięte pasami. Tylna ściana “kabiny” posiada regulację pochylenia, co jest cechą rzadko spotykaną w innych modelach (regulacja ta jest jednak dosyć trudna, szczególnie, gdy znajduje się w niej dziecko). W kolejnych wersjach dodano także do siedziska pasy, które umożliwiają „delikatne złamanie/dodatkowe odchylenie” siedziska, czyniąc je bardziej pochyłym.

    Nieco zastrzeżeń budzą pięciopunktowe pasy, których konstrukcja sprawia, że dziecko łatwo może wysunąć z nich ramiona. Najnowsza wersja posiada zdecydowanie wygodniejsze zagłówki (obejmują boki głowy, trzymając ją przed bujaniem się na boki) oraz są wykonane (podobnie jak pasy) z siateczkowego poszycia, co ma zapobiegać nadmiernemu poceniu się pasażerów.

  • obszerne wnętrze

  • praktycznie zaprojektowane

  • szerokie rozstawienie mocowania pasów umożliwia szczupłemu dziecku wyczepienie się podczas jazdy

Mocowanie do roweru

 Mocowanie jest pewne i bardzo dobrze zabezpiecza połączenie wózka z rowerem. Trzeba jednak pamiętać o mocnym docisku nakrętek tylnej osi roweru. Inaczej na nierównościach zaczep może się nieznacznie przekręcić i uszkodzić lakier ramy roweru (problem ten występuje jednak w przypadku wszystkich przyczepek). My mamy dodatkowe zaczepy do 3 rowerów. Przy żadnym nie było problemu z kompatybilnością (problem może występować przy rowerach z osiami typu E-thru, Syntace, Maxle – występują w zaawansowanych rowerach MTB). W modelu z 2017 r. producent zmienił zaczep (jest teraz odlewany a nie spawany) oraz dyszel do roweru – zakładanie dyszla na zaczep jest zdecydowanie łatwiejsze, podobnie chowanie dyszla – już nie trzeba odchylać przyczepki aby go schować – wystarczy go wysunąć lub wsunąć od tyłu.

  • Pewne, proste i szybkie mocowanie przyczepki do roweru

  • Szybkozamykacz koła wymaga użycia większej siły niż zwykle.

Składanie

    Po wyjęciu z bagażnika samochodu (ponieważ przyczepka ma 113 cm długości po złożeniu, bagażnik powinien być spory), rozłożenie przyczepki to dosłownie jeden ruch. Kolejnym wyciągamy dyszel i wózek jest praktycznie gotowy do mocowania i jazdy. Przyczepkę spakowaną można wypełnić bagażem, co sprawia, że nie zabiera ona wiele z cennej przestrzeni. Złożony wózek, bez zdejmowania kół powinien zmieścić się w większości bagażników typu combi.

  • Banalnie proste, niezawodne składanie i rozkładanie

  • Błyskawiczny montaż / demontaż kół

  • Złożona przyczepka zajmuje niewiele miejsca w bagażniku

  • Mało wygodne mocowanie rączki za pomocą łap i śrub (wprowadzono łapy wykonane z tworzywa sztucznego oraz duże nakrętki)

  • Ostre zakończenia łap (w nowszych modelach łapy są z tworzywa sztucznego, dzięki czemu nie rysują ramy przyczepki)

Zawieszenie

Pneumatyczne koła i regulowane zawieszenie świetnie spełniają swoją rolę. Regulacja napięcia wstępnego sprężyn pozwala na dostosowanie pracy do wagi dziecka (od 2017 r. wprowadzono nowe amortyzatory, które wg producenta mają się same regulować w zależności od wagi pasażera). Zawieszenie najlepiej działa, gdy waga dziecka zbliży się do 10 kg. Z tego powodu powodu z przyczepki z rowerem zaczęliśmy korzystać, gdy Pasażerka skończyła rok. Praca zawieszenia bywa głośna na kamienistych drogach, trzeba się do tego przyzwyczaić (od 2017 r. nowe amortyzatory są wytłumione i zdecydowanie cichsze).

  • dobre wybieranie nierówności i stabilizowanie toru jazdy

  • głośna praca amortyzatorów (poprawione w modelu od 2017 r.)

Komfort dziecka

    Pasażerka od początku bardzo lubi podróżować w przyczepce. Mimo wieku 3 lat nadal korzysta z wkładki wyścielającej, która teoretycznie przeznaczona jest dla małych dzieci. Koła i zawieszenie dobrze zabezpieczają dziecko przed wstrząsami na nierównej drodze, dziurach,czy podczas zjeżdżania i podjeżdżania pod krawężniki.

    Wnętrze można dobrze odizolować od warunków zewnętrznych, hałasu. Duża przestrzeń pozwala na stworzenie “własnego świata”. Można zabrać ze sobą nawet większe pluszaki, poduszkę czy kocyk.

Pasażerka bardzo często zasypia podczas jazdy. Zdarza się wówczas, że jej głowa bezwładnie opada. Trzeba zatrzymać się poprawić, podłożyć poduszkę. W ramach usprawnień w kolejnych wersjach producent poprawił zagłówek i nieco zwiększa on stabilizację głowy dziecka.

W kolejnych modelach wprowadzono także możliwość uchylenia okienka z jednej strony oraz wentylowaną, siateczkową kieszeń na plecach przyczepki (można ją zasłonić dedykowaną folią przeciwdeszczową), zwiększając w ten sposób wentylację (przydatne w ciepłe dni, gdy pada deszcz).

  • Duża przestrzeń

  • Dobre wybieranie nierówności

  • Izolacja od warunków atmosferycznych i hałasu

Stabilność i prowadzenie roweru

Sposób mocowania powoduje, że przyczepka nie wpływa na prowadzenie roweru. Oczywiście czuć dodatkowe obciążenie, które znacznie rośnie na podjazdach. Wydłuża się też droga hamowania. Jednak manewrowanie rowerem pozostaje bez zmian. Szerokość wózka łatwo wyczuć. Dosyć szybko można poczuć się pewnie. Ze względu na kształt dyszla trzeba pamiętać, żeby ciasno zawracać tylko w lewo, Jeśli mocno kręcimy w prawo, to tylne koło zablokuje się o dyszel.

Podczas jazdy, nawet przy dużych prędkościach  przyczepka zachowuje się bardzo stabilnie, nie podskakuje, trzyma tor. Praktycznie niemożliwe jest jej przewrócenie podczas normalnej jazdy.

  • Nie wpływa na prowadzenie roweru

  • Nawet przy większych prędkościach cały zestaw zachowuje się bardzo stabilnie

Trekking, bieganie, rolki

    Przyczepka to dobry wybór dla chcących uprawiać te dyscypliny w towarzystwie dziecka. Na rolkach bardzo przydaje się kółko jogger z hamulcem (w modelu z 2017 r. nie ma możliwości zastosowania dedykowanego koła do biegania – producent zmienił sposób montażu koła i wprowadził jedno koło do spacerów i do biegania – 2 cale szerokości, 8,5 cala wysokość – wygodne, pompowane). Podczas biegania czy wędrówek komfort prowadzącego wózek zapewnia wygodnie wyścielona i regulowana rączka. Duże koła z łatwością pokonują przeszkody. Nawet w trudniejszym terenie przyczepka radzi sobie dobrze. Spotkałem się z opiniami ludzi, którzy przyczepkami zastąpili wózki dziecięce. Moim zdaniem jak najbardziej się do tego nadaje. W takim wypadku jej jedyną wadą jest rozmiar.

  • Niedrogie akcesoria zwiększają funkcjonalność przyczepki

  • Brak zestawu do narciarstwa biegowego, jak u innych producentów – po przepis jak zrobić zestaw do narciarstwa biegowego zapraszają właściciele sklepu Dzieciaki w Plecaki – ich klienci robili już takie zestawy i z powodzeniem stosują takie samoróbki :)

Bagażnik

    Bagażnik wózka jest dosyć obszerny. Pozwala na przewiezienie torby z jedzeniem, pokrowca przeciwdeszczowego, koca i innych drobiazgów. Przydatna jest też zewnętrzna kieszonka na drobiazgi (od 2017 r. trochę zmieniona – w formie siatki, którą można zakryć folią przeciwdeszczową – pomaga wentylować wnętrze w gorące dni). Mógłby być nieco lepiej oddzielony od części “pasażerskiej”, bo zdarza się, że drobne przedmioty podczas jazdy przemieszczą się do niej. Mógłby być trochę łatwiejszy w dostępie

  • duży

  • dobrze zabezpiecza zawartość przed warunkami zewnętrznymi

  • drobne przedmioty muszą być spakowane w dodatkowe torby (od 2017 r. zastosowano rzepy, które szczelnie zamykają bagażnik i uniemożliwiają wypadnięcie przedmiotów z bagażnika)

Hamulec postojowy

    Hamulec uruchamiany nogą w założeniu ma blokować koła na postoju. Przydaje się w zasadzie wyłącznie, gdy przyczepki używamy na spacerach i chcemy ją zaparkować. Spełnia swoją rolę aczkolwiek działanie mechanizmu jest nieco toporne. (W 2017 r. zdecydowano się wprowadzić hamulec w rączce, który zaciąga się i zwalnia za pomocą dźwigni po prawej stronie).

  • Toporne działanie

Akcesoria

Leżaczek dla niemowląt

Początkowo przyczepka służyła jako terenowy wózek. Gdy Pasażerka miała 3 miesiące pierwszy raz zabraliśmy ją na spacer w leżaczku Weber, który kupiliśmy w zestawie z przyczepką. Była to styropianowa wersja tego leżaczka kosztująca ok 300 zł.  Obecnie dostępna jest również znacznie ulepszona wersja na aluminiowym stelażu, która jest dwukrotnie droższa.

Podstawowy leżaczek dobrze sprawdzał się w spacerowej wersji przyczepki. Uniwersalne mocowanie pasami do konstrukcji stelaża wózka wymaga uwagi i przemyślenia ewentualnych konsekwencji upadku, tak żeby odpowiednio je ustabilizować.

  • Umożliwia korzystanie z przyczepki praktycznie od dnia urodzin dziecka

  • Trudno przewidzieć działanie mocowania w przypadku przewrócenia przyczepki

Pokrowiec – “garaż”

    Przyczepka przez większość czasu przechowywana jest na balkonie w pokrowcu. Dobrze chroni on zawartość przed warunkami atmosferycznymi, deszczem, kurzem, słońcem czy mrozem. Dzięki ściągaczowi można ją szczelnie okryć. Przez 3 lata nieco wypłowiała, ale nie wpływa to na użyteczność.

  • dobre dopasowanie do przyczepki

  • w 100% spełnia swoją funkcję

Kółko jogger

    Dodatkowe kółko z hamulcem wykorzystujemy przy jeździe na rolkach i bieganiu. Stabilizuje ono tor jazdy wózka, umożliwia hamowanie, ale zmienia nieco sposób skręcania. Generalnie spełnia swoją rolę, choć jakością wykonania odstaje od reszty.

    Kółko jest w komplecie z hamulcem typu v-break, linką w pancerzu i klamką. Żeby uniknąć każdorazowego przykręcania i odkręcania klamki, wyczepiam z niej linkę.

  • niska cena w stosunku do podobnych akcesoriach w innych systemach

  • niska, “plastikowa” jakość wykonania

Kółko buggy

    Niezbędne jeśli chcemy korzystać z przyczepki, jak z wózka. Kółko posiada możliwość blokady obrotu w osi poziomej, co umożliwia wykorzystanie go również do biegów. W naszej wersji (2014) kółko jest piankowe, dosyć twarde. Obecnie w zestawie jest kółko pneumatyczne (pompowane) – szerokość 2 cale średnica 8,5 cala.

  • Lekkie, wytrzymałe

  • Szybki montaż / demontaż

  • Umożliwia zawracanie w miejscu

Pokrowiec siedziska

    Moim zdaniem element niezbędny, powinien być w standardowym wyposażeniu. Zwiększa komfort i stabilizację dziecka w przyczepie. W naszym przypadku miękkie wypełnienie pokrowca jest już dosyć zbite, ale trzeba uwzględnić, że Pasażerka spędziła na nim już ponad 200 godzin. Dodatkowo taki pokrowiec łatwo wyprać i zapobiega on brudzeniu poszycia przyczepki, które raczej ciężko byłoby uprać w pralce – dzieci łatwo brudzą przyczepkę (jedzeniem, kolorowymi sokami…). Pokrowiec pomaga zachować przyczepkę w jak najlepszym stanie.

  • Dobrze spełnia swoją rolę

  • Dodatek, który powinien być w standardzie

Pokrowiec przeciwdeszczowy

    Mimo, że podróżuje z nami cały czas w bagażniku przyczepki, nie zostały wykorzystany do tej pory ani razu.  Przy małym deszczu wystarcza ochrona jaką daje poszycie wózka, a ulewy wolimy przeczekać pod dachem.

Qeridoo (nie „Queridoo”) Sportrex – opinie z internetu

Wśród innych użytkowników przyczepki przeważają opinie dobre i bardzo dobre. Przede wszystkim cenią oni wysoką jakość w przystępnej cenie oraz dobrze działającą amortyzację. Potwierdzają naszą opinię, że dziecko lubi jeździć w przyczepce, ma wystarczająco dużo miejsca. W opiniach pojawiają się punkty podkreślające wysoki poziom bezpieczeństwa (m.in. chwalące pięcio-punktowe pasy).

Werdykt

Podsumowując, z perspektywy jeżdżących dosyć dużo, w różnych warunkach, możemy polecić przyczepkę Qeridoo Sportrex. Przez wspomniane 3000 km nie zdarzyła nam się żadna awaria. Bez obaw zabieramy przyczepkę na dłuższe wyprawy i myślimy o wielodniowych rowerowych wędrówkach z namiotem. Chyba największą jej zaletą jest to, że przez te wszystkie kilometry bez problemów spełniała swoją rolę. W sezonie praktycznie cały czas jest w bagażniku auta. Jej serwis ogranicza się do pompowania kół i odkurzenia raz na jakiś czas. Warto czyścić też koła (łożyska, osie) oraz sprawdzić stan śrub w kluczowych elementach konstrukcji. Jak w każdym, często używanym sprzęcie, mogą się poluzować.

    Przed zakupem najbardziej obawialiśmy się, czy Pasażerka będzie chciała jeździć w przyczepce. Pod tym względem rzeczywistość znacznie przerosła nasze nadzieje. Mała nie tylko sama chętnie do niej wsiada, ale gdy zbliża się weekend upomina się o nowe przygody. Cóż wtedy pozostaje rodzicom…? :)

Partnerem wpisu, jest sklep Dzieciaki w Plecaki, który oferuje sprzęt dla aktywnych rodziców, a także możliwość wypożyczenia i przetestowania wielu produktów przed zakupem, także wysyłkowo.