Rower szosowy z terenowym sznytem – tak można w skrócie określić rower Gravel. Jest to sprzęt stworzony z myślą o szybkim przemieszczaniu się na szosie, dobrze radzący sobie na szutrze oraz nie umykający przed rajdem w terenie i błocie. Tak szczególny model z pewnością zaspokoi potrzeby najbardziej wymagających miłośników dwóch kółek. Co warto wiedzieć na jego temat, zanim dokonasz zakupu?

Wbrew powtarzanej czasami krzywdzącej opinii, rowery szosowe gravel wcale nie stanowią sztucznie napędzanego trendu. Ich rodowód sięga Stanów Zjednoczonych – kraju o bardzo zróżnicowanym ukształtowaniu terenu, na którym rowery gravel radzą sobie doskonale. To lekka i bardzo uniwersalna konstrukcja.

Rower Gravel – budowa ramy

Miłośnicy graveli doceniają je głównie ze względu na komfort. Połączenie cech roweru przełajowego, szosowego i terenowego dostarcza ogromnej radości z jazdy. Spontaniczne wyzwania na trasie i konieczność pokonywania przeszkód – to elementy, których z pewnością brakowało miłośnikom jazdy na asfalcie, a które rowery przełajowe czynią realnymi.

Geometria, czyli kształt ramy roweru, stanowi jego kluczową cechę. To od niej zależy pozycja podczas jazdy, osiągi oraz sposób przenoszenia energii z mięśni do napędu. W ten sposób osiąga się maksymalną wytrzymałość i aerodynamikę. Rowery gravel to także kąty mniej ostre niż w rowerach przełajowych oraz wysoką główkę, co przekłada się na komfort jazdy i umożliwia pokonywanie długich dystansów. Dodatkowo, długie widełki tylne poprawiają sterowność.

W przeciwieństwie do rowerów szosowych, które korzystają z hamulców szczękowych, rowery gravelowe są wyposażone w hamulce tarczowe – niezawodne na trasie i przy dużych prędkościach. Ważnym wyróżnikiem są także szerokie opony.

Kierownica – rowery gravelowe idealnie dopasowane

Kierownica typu “baranek”, czyli z dwoma chwytniami, jest popularna w rowerach szosowych. Niektóre modele posiadają również kierownice z tzw. “flarą”, która przypomina rozciągnięty na boki baranek. Jest to kolejny przykład komponentu hybrydowego, który dostosowuje się do potrzeb jazdy zarówno szosowej, jak i terenowej. Rower gravelowy wyposażony w kierownicę o kształcie szosowym lub zbliżonym umożliwia zmianę pozycji w trakcie jazdy. Na asfalcie można przyjąć pozycję charakterystyczną dla szosówek, a podczas jazdy w terenie wystarczy dostosować ustawienie rąk na kierownicy, aby zyskać odpowiednią stabilność prowadzenia roweru.

Czy można kupić dobrej klasy rower gravelowy do 4000 zł?

Rzeczywiście, rower gravelowy nie należy do najtańszych i trudno znaleźć taki w cenie około 1000 złotych. Jego specyficzna konstrukcja wymaga zastosowania bardzo lekkich materiałów, co wpływa na cenę. Niemniej jednak, nie musisz wydawać całorocznej pensji na zakup takiego roweru. Za kwotę nieco poniżej 4000 złotych można już nabyć odpowiedni sprzęt tego typu.

materiał zewnętrzny