Co to jest Zwift?

W skrócie Zwift to aplikacja treningowa (lub rodzaj gry komputerowej), w której możemy symulować jazdę na rowerze w wirtualnym świecie, a także realizować treningi czy brać udział w wyścigach z zawodnikami z całego świata.. Do zabawy potrzebny jest trenażer rowerowy oraz czujniki, które pozwolą na przeniesienie naszych wysiłków do wirtualnej rzeczywistości. W przypadku bardziej zaawansowanych trenażerów typu smart (interaktywnych) aplikacja Zwift reguluje obciążenie symulując rzeczywiste warunki. W najbardziej zaawansowanych trenażerach istnieje nawet możliwość skręcania z pomocą ruchu kierownicy, regulacji kąta nachylenia roweru czy symulacji wiatru za pomocą interaktywnego wentylatora.

Trenażery interaktywne (smart) z napędem na koło (wheel-on)

Najbardziej przystępne cenowo rozwiązanie, które pozwala na jeżdżenie w Zwift z automatyczną regulacją oporu i precyzyjnym pomiarem mocy. Dodatkowo urządzenia z certyfikatem Zwift (Zwift Certified) powinny gwarantować najlepsze wrażania z jazdy w wirtualnej rzeczywistości. Z trenażerów smart na koło dostępnych w Decathlonie najciekawszą propozycją wydaje się model Elite TUO, ale dysponujący nieco mniejszym budżetem powinni też być zadowoleni z wyboru Tacx Flow.

Model Cena
(zł)
Moc
(W)
Ocena
użytkowników
Wsparcie
Zwift
Zwift
Certified
Tacx Flow Smart 1399 800 3.64 pełna (opór, moc) TAK
Tacx Vortex 1599 950 4.27 pełna (opór, moc) TAK
Elite TUO 1699 1250 5 pełna (opór, moc) TAK
Zycle (BKOOL) Smart ZPro 2199 1250 4.6 moc (?) NIE

Trenażery interaktywne (smart) z napędem bezpośrednim (direct drive)

To zyskujące na popularności i coraz bardziej przystępne cenowo rozwiązanie pozwalające na satysfakcjonujący trening w domu. W ofercie Decathlonu jest to obecnie najliczniej reprezentowana grupa trenażerów, których ceny zaczynają się od ok 2500 zł. Ich głównymi zaletami są:

  • Brak konieczności posiadania dodatkowej specjalnej opony i jej przekładania, czy oddzielnego koła pod trenażer
  • Lepsze symulowanie obciążenia
  • Brak niekontrolowanych uślizgów koła
  • Niższy poziom hałasu niż w tradycyjnych

Wszystkie trenażery z napędem bezpośrednim dostępne w Decathlonie są urządzeniami typu smart. Z tej oferty wymogi większości użytkowników chcących pojeździć w Zwift powinny spełnić modele Elite SUITO-T Smart i Tacx Flux S T2900S Smart. Wyższe modele tych producentów docenią przede wszystkim bardziej zaawansowani użytkownicy. Tańsze alternatywy mogą nie dać 100% satysfakcji z zabawy w Zwift.

Model Cena
(zł)
Moc
(W)
Symulacja
wzniesień (%)
Ocena
użytkowników
Wsparcie
Zwift
Zwift
Certified
Elite ZUMO Smart 2599 1350 12 brak TAK (pomiar mocy) NIE
Elite SUITO-T Smart 2999 2900 15 brak TAK TAK
Tacx Flux S T2900S Smart 2899 1500 10 5 TAK TAK
Thinkrider X7(v3) Smart 3199 2500 8 brak TAK, ale ograniczone do wzniesień 8% NIE
Elite DIRETO X Smart 3299 2100 18 5 TAK TAK
Tacx FLUX 2 T2980 Smart 3499 2000 16 brak TAK NIE
Elite Direto XR-T Smart 3199 2300 24 brak TAK TAK
Tacx NEO 2T Smart 5899 2200 25 4,5 TAK TAK

Trenażery nie-smart Btwin (Van Rysel) Inride 100 i 500 oraz Elite Novo Force 8

Poniższy poradnik dotyczy przede wszystkim wspieranych przez Zwift trenażerów nie-smart różnych producentów. Ich pełna lista dostępna jest na stronie Zwift. (UWAGA: czerwone krzyżyki na liście oznaczają brak obsługi funkcji smart, ale nie wyklucza to w ich przypadku zabawy w Zwift). Ma on jednak zastosowanie również dla innych modeli tego typu.

Trenażer Inride 100 to w tym momencie najtańsze sensowny trenażer dostępny na rynku. Charakteryzuje go masywa, pewna konstrukcja  Model 500 jest już niedostępny w ofercie. Najważniejsza różnica między nimi tkwiła w systemie oporowym. Ten w modelu 100 jest magnetyczny z regulacją w manetce. Wersja 500 wykorzystywała układ hydrauliczny.

Model Elite Novo Force to w tym momencie jedyny markowy tradycyjny trenażer dostępny w  Decathlonie. Wykorzystuje on magnetyczny system oporowy z 8 stopniami regulacji w manetce.

Jaki sprzęt potrzebny jest do zabawy w Zwift z trenażerem nie-smart?

Sprawa jest najprostsza, gdy posiadamy czujniki mocy. W innym przypadku moc, która jest podstawą do wyliczania prędkości w grze musi być kalkulowana. Jeśli posiadamy tzw. smart trenażer, aplikacja sama steruje oporem i szacuje moc potrzebną do jego pokonania. Jeśli dysponujemy wspieranym przez aplikację trenażerem klasycznym, moc obliczana jest na podstawie tzw. krzywej mocy trenażera i prędkości odczytywanej z czujnika ant+/bluetooth (np. Garmin GSC-10).

Ostatecznie, jeśli nasz trenażer nie występuje na liście wspieranych urządzeń, dla których znana jest krzywa, możemy wybrać ogólny profil, ale trzeba liczyć się wówczas z dużym błędem w zakresie szacowanej mocy oraz ograniczeniu jej maksymalnej wartości do 400W.

Jaki sprzęt potrzebujemy, żeby podłączyć trenażer nie-smart z Decathlonu do Zwift?

Podsumowując, żeby pobawić się w Zwift z trenażerem B’TWIN IN’RIDE 100  lub Elite Novo Force 8 potrzebujemy:

Po zmontowaniu całego zestawu, podłączenia czujników do roweru, modułu ANT+/BT do komputera, instalacji Zwift, uruchamiamy program. Po zalogowaniu się program zacznie wyszukiwać moduł ANT+, a następnie podłączonych do niego czujników (oprócz prędkości/kadencji, może to być np. pomiar tętna). Po sparowaniu czujnika przechodzimy do wyboru naszego trenażera z listy, w którym trzeba też ustawić wskazany poziom oporu.

Ustawienia oporu dla Zwift trenażerów nie-smart dostępnych w Decathlonie

Elite NOVO Force – poziom oporu: 3

Van Rysel IN’RIDE 100 – poziom oporu: 3

Po tym możemy ruszać w trasę. Podczas jazdy nie ruszamy manetki oporu. Opór regulujemy zmieniając biegi. Na podjazdach utrzymując tę samą kadencję zauważymy, że nasz awatr zwalnia. Żeby przyspieszyć na podjazdach musimy zwiększyć prędkość obrotową koła kadencją i/lub przełożeniami. Analogiczna sytuacja występuje na zjazdach, gdzie nasz wirtualny rowery przyspieszy.

Program oszacuje naszą moc, więc możliwy jest w ten sposób pomiar parametrów jazdy w tym FTP, W/KG itp. Ze względu na duże błędy pomiaru mocy należy traktować ich bezwzględne wartości jako szacunkowe, ale ich trend z pewnością wystarczająco dobrze odwzoruje spadek lub wzrost naszej formy.

Co jeszcze może się przydać?

Jeśli dopiero zaczynamy przygodę z trenażerem, to warto od razu rozważyć zakup kilku niedrogi akcesoriów:


Zwift wspiera trenażery nie-smart B’TWIN (100 i 500)!

Obecnie trenażery B’TWIN IN’RIDE są wspierane przez Zwift (do 2017 r. urządzenia treningowe z decathlonu nie miały oficjalnego wsparcia). W aplikacji możemy wybrać modele IN’RIDE 100 i IN’RIDE 500. Jak potwierdza Decathlon, model 100 mechanicznie jest identyczny z 300 z oferty z 2016 r.


Aktualizacja – luty 2021 r.

Wygląda na to, że model 500 został wycofany z oferty. Jeśli znowu się pojawi, to wpis zostanie zaktualizowany. Z tańszych trenażerów można też wziąć pod uwagę bardzo dobry Elite Novo Force 8 za ok 800 zł, który jest wspierany przez Zwift podobnie jak opisywane poniżej modele In’Ride,

BTWIN (Van Rysel) inride 100 vs 500 – różnice

Btwin inride 100 (Van Rysel) Btwin inride 500
Moc 550 W (przy 50 km/h, poziom oporu 7). 1500 Wattów (bez regulacji)
Koło zamachowe 1,17 kg; 2,2 kg
Cena 449,99 zł 799 zł


Czy warto dołożyć 400 zł do modelu 500? To z pewnością bardziej zaawansowany sprzęt, który lepiej oddaje warunki jazdy w terenie (progresywny opór, większe koło zamachowe). Z drugiej strony brak funkcji smart sprawia, że przy tej półce cenowej zaczynamy też brać pod uwagę trenażery sterowane elektronicznie. Model 100 będzie z pewnością najlepszym wyborem na początek przygody z “chomikowaniem”.

W przypadku trenażerów Inride bardzo entuzjastyczne opinie. Użytkownicy cenią są wysoki stosunek jakości do ceny, solidność wykonania, stabilność i łatwość montażu.

A jak wyglądała sprawa z trenażerem inride z decathlonu przed 2017 r?

Trenażery B’TWIN IN’RIDE 300 i 320 nie występowały na liście wspieranych urządzeń w aplikacji zwift. W związku z tym pozostaje nam wybór “inny trenażer”, ustawienie oporu na “czuja” i pogodzenie się z ograniczeniami. Czy na pewno?

Problem polegał na tym, że aplikacja nie dostosowywała krzywej mocy dla tego trenażera. Jednak w internecie można znaleźć informację, że jest brandowana przez decathlon wersja trenażera Ravx TX4

Prawda, że podobne? :)

Tak się składa, że krzywa mocy dla trenażera Ravx Tx4 została pomierzona i udostępniona na tej stronie. Możemy założyć, że producent realizując zamówienie dla Decathlon nie zmienił w konstrukcji nic poza malowaniem.

Jeśli tak, to może udałoby się znaleźć wspierany przez Zwift trenażer, który ma podobną krzywą mocy?

źródło: powercurvesensor.com

Po przejrzeniu wszystkich profili okazuje się, że dla naszej decathlonowej wersji RavX TX4 z oporem ustawionym na 3/6 najbardziej zbliżoną krzywą, pokrywającą się praktycznie w 100% dla prędkości 0-55 km/h ma trenażer CycleOps Magneto. A ten wspierany był przez Zwift przed 2017 r,!

Po uruchomieniu aplikacji wybieramy czujnik i trenażer CycleOps Magneto i jazda :)

Przedstawiona powyżej koncepcja obarczona jest kilkoma niepewnymi założeniami. Co prawda wstępne testy wyszły obiecująco, ale do momentu potwierdzenia np. poprzez porównanie z miernikiem mocy, należy to traktować jako przypuszczenie.

AKTUALIZACJA Po testach i porównaniu ze wspieranym trenażerem

W dyskusji na grupie zwift.pl pojawiła się informacja, że w miarę realne wyniki z tym trenażerem można uzyskać wybierając w ustawieniach Travel Trac Mag+ i 3 poziom (L – 1 – 2) poziom oporu. Przy wymianie trenażera Inride na wspierany przez Zwift Elite Supercrono E-Force miałem przez chwilę oba i zrobiłem porównanie ustawień i odczytów. Jako punkt odniesienia przyjąłem 200W i mam następujące wnioski:

  • ustawienie CycleOps Magneto nieco zawyża moc, w moim odczuciu o ok 10-20 W
  • ustawienie Travel Trac Mag+.zaniża, ok 10-20 W
  • ustawienie Not Listed (inride lvl 1) zaniża moc o min. 30%
  • możliwe, że dokładnie ustawienie tego trenażera nie jest możliwe – błąd może wynikać z jakości wykonania, kalibracji itp.

Niestety wyniki te bazują tylko na subiektywnych odczuciach. Wiarygodne dane dadzą tylko pomiary trenażera Inride czujnikiem mocy i to najlepiej kilku egzemplarzy. Jeśli jednak nadal korzystałbym z tego modelu używałbym chyba ustawiania Travel Trac Mag+.

Na szczęście powyższe rozważania są już nieaktualne, bo zwift wspiera już trenażery btwin inride 100 i 500.