Rower gravelowy to maszyna, która musi sprostać bardzo różnym warunkom terenowym – od gładkich asfaltowych odcinków, przez szutry, aż po bardziej wymagające szlaki. Wybór odpowiedniego napędu ma kluczowe znaczenie dla efektywności jazdy, komfortu i przyjemności z pokonywania tras. W tym artykule porównamy trzy popularne konfiguracje napędów: dwurzędowy 2×11 oraz jednorzędowe 1×11 i 1×12. Skupimy się na ich zaletach, wadach oraz zastosowaniach w kontekście rowerów gravelowych.


Konfiguracje przełożeń gravelowych, które bierzemy pod uwagę

Do porównania wybraliśmy najbardziej typowe konfiguracje zębatek dostępne w napędach Shimano w rowerach fabrycznych.

  1. Dwurzędowy 2×11
  2. Jednorzędowy 1×11
  3. Jednorzędowy 1×12

Dwurzędowy 2×11

Opis konfiguracji

Napęd dwurzędowy 2×11 to klasyczne rozwiązanie stosowane w wielu rowerach gravelowych, które oferuje szeroki zakres przełożeń dzięki dwóm zębatkom z przodu. Pozwala to na dopasowanie napędu do różnych warunków terenowych.

Przykładowa konfiguracja

  • Przednie zębatki: 46T i 30T
  • Tylne zębatki (kaseta): 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34T

Przełożenia i różnice przełożeń

Zębatka 46T

Nr przełożenia Przełożenie Różnica
1 1.35 0.00 (-)
2 1.53 0.18 (13%)
3 1.70 0.17 (11%)
4 1.84 0.14 (8%)
5 2.00 0.16 (9%)
6 2.19 0.19 (10%)
7 2.42 0.23 (11%)
8 2.71 0.28 (12%)
9 3.07 0.36 (13%)
10 3.54 0.47 (15%)
11 4.18 0.64 (18%)

Zębatka 30T

Nr przełożenia Przełożenie Różnica
1 0.88 0.00 (-)
2 1.00 0.12 (13%)
3 1.11 0.11 (11%)
4 1.20 0.09 (8%)
5 1.30 0.10 (9%)
6 1.43 0.12 (10%)
7 1.58 0.15 (11%)
8 1.76 0.19 (12%)
9 2.00 0.24 (13%)
10 2.31 0.31 (15%)
11 2.73 0.42 (18%)

Największe i najmniejsze przełożenie

  • Największe przełożenie: 4,18
  • Najmniejsze przełożenie: 0,88
  • Średnia różnica kolejnych przełożeń: 0,234 (46T: 0,28 – 12%; 30T: 0,19 – 12%)
  • Różnicaprzełożeń (max. – min.): 3,30
  • Mediana różnicy kolejnych przełożeń (zębatka 46T): 0,21
  • Mediana różnicy kolejnych przełożeń (zębatka 30T): 0,14
  • Stosunek (zakres): 4,75 (475%)

Zalety konfiguracji 2×11 w rowerze gravelowym

  • Szeroki zakres przełożeń: Idealny na bardzo zróżnicowane trasy – od stromych podjazdów po płaskie odcinki.
  • Precyzyjne dostosowanie: Dwa blaty z przodu pozwalają na precyzyjniejsze dostosowanie przełożeń, co może być korzystne na długich wyprawach.
  • Elastyczność: Możliwość przełączania między dwoma trybami jazdy – szybkim i bardziej siłowym.

Wady konfiguracji 2×11

  • Złożoność mechaniczna: Więcej elementów oznacza większe ryzyko awarii oraz większą wagę.
  • Większe ryzyko obcierania łańcucha: Więcej przednich zębatek zwiększa ryzyko przeskoku lub obcierania łańcucha podczas zmiany biegów. Konieczna jest umiejęta obsluga z tzw. trimmowaniem (przednia przerzutka w napędach 2x posiada realnie 4 pozycje: 2 główne i 2 pomocnicze, które zapobiegają obcieraniu łańcucha na skrajnych pozycjach)

Jednorzędowy 1×11

Opis konfiguracji

Napęd jednorzędowy 1×11 jest coraz częściej wybierany w rowerach gravelowych ze względu na prostotę i mniejszą wagę. Posiada jedną zębatkę z przodu, co eliminuje konieczność zmiany przełożeń na korbie, co z kolei sprawia, że układ napędowy staje się mniej skomplikowany i łatwiejszy w utrzymaniu.

Przykładowa konfiguracja

  • Przednia zębatka: 40T
  • Tylne zębatki (kaseta): 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42T

Przełożenia i różnice przełożeń (40T)

Nr przełożenia Przełożenie Różnica
1 0.95 0.00 (-)
2 1.08 0.13 (14%)
3 1.25 0.17 (16%)
4 1.43 0.18 (14%)
5 1.67 0.24 (17%)
6 1.90 0.24 (14%)
7 2.11 0.20 (11%)
8 2.35 0.25 (12%)
9 2.67 0.31 (13%)
10 3.08 0.41 (15%)
11 3.64 0.56 (18%)

Największe i najmniejsze przełożenie

  • Największe przełożenie: 3,64
  • Najmniejsze przełożenie: 0,95
  • Średnia różnica kolejnych przełożeń: 0,25 (14%)
  • Różnica przełożeń (max. – min.): 2,69
  • Mediana różnicy kolejnych przełożeń : 0,235
  • Stosunek (zakres): 3,83 (383%)

Zalety konfiguracji 1×11 w rowerze gravelowym

  • Prostota: Mniejsza liczba komponentów to mniejsza szansa na awarie i lżejszy rower.
  • Szybkość zmiany biegów: Brak przedniej przerzutki pozwala na szybsze i bardziej płynne zmiany biegów na kasecie.
  • Bezproblemowa obsługa: Jedna zębatka z przodu eliminuje potrzebę przełączania między blatami.

Wady konfiguracji 1×11

  • Mniejszy zakres przełożeń: W porównaniu do 2×11, zakres dostępnych biegów może być ograniczony, co może być problemem na bardzo stromych podjazdach lub szybkich odcinkach.
  • Brak precyzyjnego dostosowania: Skoki między przełożeniami mogą być większe, co może wpływać na komfort jazdy w zróżnicowanych warunkach.

Jednorzędowy 1×12

Opis konfiguracji

Napęd jednorzędowy 1×12 jest najnowszym rozwiązaniem stosowanym w rowerach gravelowych. Dzięki 12 zębatkom z tyłu, oferuje jeszcze większy zakres przełożeń, zapewniając jednocześnie zalety prostoty, jakie daje układ jednorzędowy.

Przykładowa konfiguracja

  • Przednia zębatka: 42T
  • Tylne zębatki (kaseta): 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45T

Przełożenia i różnice przełożeń (42T)

Nr przełożenia Przełożenie Różnica
1 0.93 0.00 (-)
2 1.05 0.12 (12%)
3 1.17 0.12 (11%)
4 1.31 0.15 (12%)
5 1.50 0.19 (14%)
6 1.75 0.25 (17%)
7 2.00 0.25 (14%)
8 2.33 0.33 (17%)
9 2.62 0.29 (12%)
10 3.00 0.38 (14%)
11 3.50 0.50 (17%)
12 4.20 0.70 (20%)

Największe i najmniejsze przełożenie

  • Największe przełożenie: 4,20
  • Najmniejsze przełożenie: 0,93
  • Średnia różnica kolejnych przełożeń: 0,30 (15%)
  • Różnica przełożeń (max. – min.): 3,27
  • Mediana różnicy kolejnych przełożeń: 0,27
  • Stosunek (zakres): 4,52 (452%)

Zalety konfiguracji 1×12 w rowerze gravelowym

  • Szeroki zakres przełożeń: Oferuje większą elastyczność i szerszy zakres biegów niż układ 1×11, dzięki czemu jest bardziej wszechstronny.
  • Lepsza płynność: Mniejsze skoki między przełożeniami zapewniają lepszy komfort jazdy.
  • Prostota i lekkość: Zachowuje prostotę układu jednorzędowego, eliminując potrzebę przedniej przerzutki.

Wady konfiguracji 1×12

  • Wyższa cena: Układy 1×12 są zazwyczaj droższe w porównaniu do innych konfiguracji.
  • Kompatybilność: Nie wszystkie komponenty są kompatybilne z tym układem, co może ograniczać dostępność części zamiennych.

Porównanie trzech konfiguracji w rowerze gravelowym

Cecha 2×11 (dwurzędowy) 1×11 (jednorzędowy) 1×12 (jednorzędowy)
Liczba przednich zębatek 2 1 1
Liczba tylnych zębatek 11 11 12
Zakres przełożeń Bardzo szeroki Szeroki Bardzo szeroki
Średnia różnica kolejnych przełożeń 0,23 0,25 0,30
Największe przełożenie 4,18 3,64 4,20
Najmniejsze przełożenie 0,88 0,95 0,93
Różnica przełożeń 3,30 2,69 3,27
Stosunek największego do najmniejszego przełożenia 4,75 3,83 4,52
Złożoność napędu Wysoka Niska Średnia
Waga napędu Większa Mniejsza Średnia
Płynność przełożeń Bardzo dobra Dobra Bardzo dobra
Cena Średnia Niższa Wyższa

Rekomendacje dla rowerów gravelowych

Wybór odpowiedniego napędu w rowerze gravelowym zależy od tego, jakie trasy planujesz pokonywać i jakie masz preferencje dotyczące jazdy:

  • Dwurzędowy 2×11 będzie najlepszym wyborem dla osób, które potrzebują szerokiego zakresu przełożeń i elastyczności na bardzo zróżnicowanych trasach. Jest to idealny wybór dla długich wypraw gravelowych, gdzie zmienne warunki mogą wymagać precyzyjnego dostosowania biegów.
  • Jednorzędowy 1×11 sprawdzi się doskonale dla rowerzystów ceniących prostotę, lekkość i mniej skomplikowany układ napędowy. To idealne rozwiązanie na krótsze, rekreacyjne trasy gravelowe, gdzie prostota i szybka zmiana biegów są kluczowe.
  • Jednorzędowy 1×12 to najlepszy wybór dla zaawansowanych rowerzystów, którzy szukają szerokiego zakresu przełożeń, ale nie chcą rezygnować z prostoty. Ten napęd doskonale sprawdzi się na długich, wymagających trasach, gdzie precyzyjne dopasowanie biegów i płynna zmiana przełożeń mają kluczowe znaczenie.

Wybór odpowiedniego napędu w rowerze gravelowym to kwestia indywidualnych preferencji, rodzaju tras oraz stylu jazdy. Dwurzędowy napęd 2×11 oferuje największą elastyczność i szeroki zakres przełożeń, idealny na bardzo zróżnicowane trasy. Z kolei napędy jednorzędowe 1×11 i 1×12 charakteryzują się prostotą, lekkością i szybszą zmianą biegów, co sprawia, że są one idealnym wyborem na techniczne szlaki i szybsze odcinki. Wybierając napęd, warto uwzględnić swoje potrzeby i oczekiwania wobec roweru, aby cieszyć się pełnym komfortem jazdy na trasach gravelowych.