Bydgoski Rower Aglomeracyjny (miejski) - jak to działa?

Bydgoski Rower Aglomeracyjny 2018 (miejski) – jak to działa?

Co trzeba zrobić, żeby korzystać z nowego systemu Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego?

Jeśli korzystaliśmy z poprzedniej edycji BRA sprawa jest bardzo prosta. Konto (login i pin) z poprzedniego systemu są automatycznie aktywowane w nowym po wniesieniu opłaty aktywacyjnej (10 zł). Operacja jest natychmiastowa przy płatności elektronicznej PayU i dokomuje się jej po zalogowaniu loginem i pinem na stronie bra.org.pl

 


POLECAMY: Interaktywna mapa ścieżek rowerowych w Bydgoszczy i okolicy >


Jak zmienił się system BRA względem poprzedniej edycji?

W wyniku przetargu operatorem nowego systemu zostanie BikeU – firma, która odpowiadała za działanie systemu w ubiegłych latach. Wiem, że system będzie rozszerzony. Docelowo będzie składał się z:

  • 51 stacji (dotychczas 37)
  • 550 nowych rowerów
  • 756 terminali (dotychczas 395)

Najważniejszą zmianą jest rozszerzenie systemu o nowe stacje w Fordonie (12). Stacje przybyły też na Bartodziejach, Glinkach, Górzyskowie i w rejonie ronda Kujawskiego. W warunkach przetargu wskazana jest możliwość instalacji kolejnych 25 stacji w trakcie trwania umowy.

Kiedy ruszył system BRA 2018-2020?

Zgodnie z zamówieniem system powinien być gotowy 1 marca 2018 r., jednak ze względu na niskie temperatury ruszył 31 marca 2018 r.

Jak wyglądają rowery w nowym systmie?

Zgodnie z specyfikacją, rowery będą wyposażone w:

  • Błotniki – głębokie, pełne (szare)
  • Hamulce przedni i tylny
  • Kierownicę powyżej siodełka (czarna)
  • Dzwonek obracany bez dźwigienki
  • Kosz z przodu o nośności 8-10 kg
  • Rama w kolorze granatowym stalowym
  • Napęd, oświetlenie bez większych zmian w stosunku do poprzedniej wersji roweru miejskiego

Nowością miała być podziałka na sztycy, która umożliwi szybkie ustawienie zapamiętanej dogodnej wysokości bez przymiarek (obecnie sztyce nie mają podziałki).  Nieco przeraża maksymalna waga do 26 kg, ale rowery publiczne nigdy nie są lekkie. Co ciekawe, 40% rowerów jest wyposażonych w wał Cardana zamiast łańcucha.  To ciekawe rozwiązanie stosowane dosyć rzadko, głównie w rowerach miejskich.

Nowe rowery są bardzo podobne w obsłudze do poprzednich. Posiadają wiele elementów wspólnych. Najważniejsze zmiany z punktu widzenia obsługi to:

  • znacznie skuteczniejsze hamulce
  • bardzo krótka sztyca uniemożliwiająca wygodną jazdę osobom o wzroście powyżej 170 cm
  • plastykowy koszyk, który powinien być trwalszy niż poprzednie wykonane z metalowej siatki

 

Bydgoski Rower Aglomeracyjny 2018 – opłaty

Jak w większości tego typu systemów krótkie wypożyczenie roweru jest bezpłatne. Po 20 minutach musimy odstawić rower do dowolnej stacji lub przesiąść się na kolejny rower. Jeśli tego nie zrobimy z naszego konta w systemie zostania pobrana opłata:

  • 1 – 20 minut, opłata 0 zł
  • 21 – 60 minut, opłata 1 zł
  • 2 godz., opłata 4 zł
  • 3 godz., opłata 6 zł
  • 4 godz. i każda następna godz., opłata 7 zł
  • Opłata dodatkowa za przekroczenie 12 godzinnego okresu wypożyczenia roweru – opłata będzie ustalona w przedziale od 50 do 200 zł.
  • Opłata inicjacyjna 10 zł przeznaczona na przyszłe wypożyczenia

Prosta rejestracja w systemie Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego

Żeby móc korzystać z systemu trzeba przejść jednorazową rejestrację i zasilić swoje konto kwotą 10 zł. Całość przebiega sprawnie i przy korzystaniu z płatności elektronicznych zajmuje parę minut.

  1. Na tej stronie podajemy swoje dane, łącznie z adresem, mailem i numerem telefonu.
  2. SMSem i mailem otrzymujemy login i pin do stacji oraz informację konieczności wniesienia opłaty.
  3. Po potwierdzeniu danych przechodzimy do płatności.
  4. Wybieramy bank, podajemy wymagane dane i robimy automatyczny przelew przez PayU.
  5. Po chwili na nasz numer przychodzi SMS z potwierdzeniem zasilenia konta.

Od tego momentu możemy korzystać Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego ;)

Jak przebiega wypożyczenie roweru miejskiego?

  1. Loginem i pinem logujemy się do terminala stacji
  2. Wybieramy opcję wypożyczenia roweru oraz liczbę pojazdów (1-2)
  3. Podajemy numer wybrango roweru
  4. Na wyświetlaczu podany jest kod do linki zabezpieczającej, którą możemy wykorzystać w przypadku braku wolnych miejsc przy stacji docelowej
  5. Odczepiamy wskazany rower (mamy na to 20 sekund)
  6.  W drogę!

Zwrot roweru

Na stacji docelowej podjeżdżamy do wolnego miejsca i wpinamy trzpień w otwór pod bagażnikiem roweru. Przesuwamy rower do przodu, by sprawdzić czy jest prawidłowo zabezpieczony. Gdy na stacji docelowej zabraknie wolnych miejsc, możemy zostawić rower przypinając go do stacji linką i zgłaszając zwrot w aplikacji mobilnej BRA lub bezpośrednio kontaktując się z Infolinią pod numerem telefonu 52 523 28 00.

Aplikacja mobilna

Użytkownicy smartfonów z systemem Android mogą korzystać z aplikacji mobilnej Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego.

Stacje

System do 51 stacji i 550 rowerów. Zlokalizowane są głównie w centrum miasta, sąsiadujących dzielnicach oraz Fordonie.

Stacje w Fordonie

  • Romanowskiej / Centrum Onkologii
  • Akademicka / Korfantego
  • Twardzickiego / Teski
  • Kaliskiego / UTP
  • Twardzickiego / Thommee
  • Andersa / Kleeberga
  • Pelplińska / Skarżyńskiego
  • Pelplińska / Jarużyńska
  • Andersa / Wolna
  • Brzechwy / Produkcyjna
  • Piłsudskiego / Swobodna
  • Rynek w Starym Fordonie

Jak prawidłowo zmieniać biegi w rowerze BRA?

Rowery wyposażone są w tzw. przekładnie planetarne (biegi w piaście) i ich prawidłowa obsługa jest nieco inna niż w przypadku standardowych przerzutek. Biegi zmieniamy wstrzymując na chwilę pedałowanie minimalizując obciążenie napędu. Możliwa jest też zmiana biegów na postoju, np. na światłach. Wyższe przełożenia wrzucamy przekręcając manetkę do siebie, a niższe (lżejsze) kręcąc do przodu. Jest to odwrotny kierunek niż w manetkach typu grip shift.

Mapy Stacji

Bydgoski Rower Aglomeracyjny – galeria

 

 

Zdjęcia systemu BRA funkcjonującego w latach 2015-2017

Rzuć okiem:

Author: Marcin Wasilewski

Udostępnij

11 komentarzy

  1. Brak stacji w Fordonie (przynajmniej 2) jak i na Osowej Górze to po prostu żart. Stacje w zupełnie losowych miejscach typu Stadion Zawiszy

    Post a Reply
    • Stacji jest na razie za mało by można było umieścić je w Fordonie czy Osowej (by system miał jakiś sens). Jak się miasto zdecyduję na większą liczbę rowerów to pewnie w innych dzielnicach się stacje pojawią.

      Post a Reply
    • To nie są losowe lokalizacje. Wszystko zostało przemyślane. Poza tym stacje są mobilne więc jak dana lokalizacja się nie sprawdzi będzie można podjąć decyzję o jej relokacji.

      Post a Reply
  2. Jedna koło domu, druga koło miejsca pracy :D
    Tylko skąd mam mieć pewność, że ten rower będzie ?
    Co w przypadku jakieś “awarii” roweru ?

    Post a Reply
    • W przypadku awarii kontaktujesz się z operatorem.

      Post a Reply
  3. A czy jest wymagana kamizelka odblaskowa albo jakieś odblaski? Jeśli tak to czy są na wyposażeniu? A lampki rowerowe?

    Post a Reply
    • Lampki są obowiązkowym wyposażeniem roweru więc muszą być.

      Post a Reply
  4. brak stacji kolo Tesco przy rondzie toruńskim :-( :-( gdzie moge zglosic zeby zrobili dodatkowy punkt? Przy Tesco jest nawet ścieżka rowerowa ale nie mozna wypozyczyc roweru. Szkoda wielka szkoda bo bym skorzystala :-(

    Post a Reply
    • Cześć, napisz do TESCO niech postawią Tobie tam stację. Jest taka możliwość rozbudowy systemu.

      Post a Reply
  5. Czy obłożenie stacji będzie monitorowane i w razie potrzeby rowery będą przemieszczane przez obsługę? Mam na myśli sytuację gdy na jednych stacjach będzie rowerów brakować a na innych będzie ich w nadmiarze.

    Post a Reply
  6. “bardzo krótka sztyca uniemożliwiająca wygodną jazdę osobom o wzroście powyżej 170 cm” No to dziękuję, nie skorzystam!

    Post a Reply

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pin It on Pinterest

Share This