Do zeszłego roku rynek rowerów w Polsce wydawał się w znacznym stopniu nasycony. Jednak obecna sytuacja, problemy z dostępnością, rosnące ceny, kompromisy względem jakości sprawiają, że z pewnością znajdzie się tu miejsce na nowych graczy. Tabou producent rowerów trekkingowych deklaruje orientację na jakość, trwałość, dostępność i design produktów. Ciekawa wydaje się też polityka gwarancyjna oferowana przez markę. Osprzęt objęty jest 3-letnią ochroną, natomiast po rejestracji zakupu otrzymujemy dożywotnią gwarancję na ramę. Takie podejście powinno potwierdzać wysoką jakość produktów Tabou.
Przyjrzyjmy się zatem segmentowi rowerów trekkingowych, które stanowią uniwersalny i popularny rodzaj jednośladów. Ich zalety były nieraz wymieniane na tym blogu, ale warto sobie je sobie na wstępie przypomnieć.
Rower trekkingowy z założenia ma służyć turystyce. Co z tym idzie, powinien być wygodny, dostosowany do komfortowego pokonywanie znacznych dystansów w zróżnicowanym terenie. Nieodłącznym elementem jego wyposażenia jest przynajmniej jeden bagażnik, który pozwala na przyczepienie sakw. Rowery tego typu zwykle standardowo posiadają błotniki, osłony łańcucha i oświetlenie. Nieco większą masę wynagradzają wysokim komfortem. Wygodne siodełko, chwyty, wyprostowane pozycja to podstawy udanej podróży rowerowej. Duże, 28-calowe koła i uniwersalne, średniej szerokości opony dają możliwość pokonania lekkiego terenu i rozpędzenia się na asfalcie. Uniwersalność rowerów trekkingowych przekłada się na ich popularność nie tylko wśród wytrawnych turystów. Często wybierane są do codziennych podróży po mieście czy krótkich weekendowych wypadów.
Wszystkie trekkingowe rowery Tabou zdają się spełniać te podstawowe wymogi. W specyfikacji rowerów producent opisuje w niej każdy, nawet najdrobniejszy element (!). Dzięki temu na pierwszy rzut oka widać, że nawet najtańszy model 1.0 posiada komponenty wysokiej jakości, uznanych marek. Przykładowo wszystkie rowery mają oświetlenie marki Besta, stopki Massload, łańcuchy KMC, kasety / wolnobiegi Shimano, opony Kenda lub Schwalbe. Warto na to zwrócić uwagę, bo to miejsca, w których wielu producentów oszczędza stosując tanie części “no name”, ewentualnie sygnowane własną marką. Rowery trekkingowe Tabou dostępne są w wersji z ramą męską i damską, w rozmiarach 17,19, 21 i 23 cale. Dzięki temu praktycznie każdy jest w stanie dobrać coś dla siebie.
Już bazowy model KINETIC 1.0 za 1749 zł stanowi solidną konstrukcję, która powinna służyć mniej wymagającym rowerzystom przez długie lata. Natomiast najwyższy, KINETIC 6.0 za 4199 zł można śmiało zabrać na wielodniową wędrówkę z sakwami Przyjrzyjmy się więc szczegółom, żeby poznać różnice pomiędzy poszczególnymi modelami
Cena | Rama | Dostępne rozmiary | Kolory | Widelec przedni | Komplet sterowy | Mechanizm korbowy | Środek suportu | Przerzutka przednia | Przerzutka tylna | Manetki | Kaseta / wolnobieg | Łańcuch | Koła | Piasty | Obręcze | Szprychy | Opony | Dętki | Komponenty | Hamulce | Dźwignie hamulca | Błotniki | Pedały | Kierownica | Chwyty kierownicy | Wspornik kierownicy | Wspornik siodła | Siodło | Podpórka | Bagażnik | Oświetlenie | Inne | Liczba biegów | Waga | |
1.0 | 1749 PLN | 700C / ALU / HYDROFORMING | 17(D),19/21″ | GREY/RED/GREY | ZOOM 141 AMS / ALU / 50MM TRAVEL | NECO / SEMI INTEGRATED | PROWHEEL / 48/38/28T | CARTRIDGE | SHIMANO TOURNEY TY-510 | SHIMANO TOURNEY TZ500 | SHIMANO TOURNEY ST-EF41 | SHIMANO TOURNEY TZ500 / 14-28T | KMC Z-500 | ALU / QR | ALU / CNC / BLACK | UCP / BLACK | KENDA K935 / 700x40C | FV / PRESTA | ALU / V-BRAKE | SHIMANO ST-EF41 | ORION / PLASTIC | STANDARD | STEEL / 610MM | COMFORT | ALU / ADJUSTABLE | ALU / SUSSPENSION | DDK D225 | MASSLOAD / ALU / ADJUSTABLE | STEEL / WITH SPRING | AXA BASTA VISTO / SPARK / BATTERY | – | 18 | 16,5kg | ||
2.0 | 1899 PLN | 700C / ALU / HYDROFORMING | 17(D),19/21″ | BLK/BLUE/GREY | ZOOM 141 AMS / ALU / 50MM TRAVEL | NECO / SEMI INTEGRATED | PROWHEEL / 48/38/28T | CARTRIDGE | SHIMANO TOURNEY TY-510 | SHIMANO TOURNEY | SHIMANO ALTUS ST-EF500 | SHIMANO TOURNEY TZ500 / 14-28T | KMC Z-7 | ALU / QR | ALU / CNC / BLACK | UCP / BLACK | KENDA K935 / 700x40C | FV / PRESTA | TEKTRO / ALU / V-BRAKE | SHIMANO ST-EF500 | ORION / PLASTIC | STANDARD | STEEL / 610MM | COMFORT | ALU / ADJUSTABLE | ALU / SUSSPENSION | DDK D225 | MASSLOAD / ALU / ADJUSTABLE | ALLOY / SPRING / RUBBER STRAPS | AXA BASTA VISTO / SPARK / BATTERY | – | 21 | 16,5kg | ||
2.0 PLUS | 2049 PLN | 700C / ALU / HYDROFORMING | 17(D),19/21/23(M)” | BLK/GREEN/GREY | SUNTOUR M3010 / 63MM TRAVEL | NECO / SEMI INTEGRATED | PROWHEEL / 48/38/28T | CARTRIDGE | SHIMANO TOURNEY TY-510 | SHIMANO ALTUS | SHIMANO ALTUS ST-EF500 | SHIMANO TOURNEY TZ500 / 14-28T | KMC Z-7 | SHIMANO DYNAMO / ALU / QR | ALU / CNC / BLACK | UCP / BLACK | KENDA K935 / 700X40C | FV / PRESTA | TEKTRO / ALU / V-BRAKE | SHIMANO ST-EF500 | ORION / PLASTIC | STANDARD | STEEL / 610MM | COMFORT | ALU / ADJUSTABLE | ALU / SUSSPENSION | DDK D225 | MASSLOAD / ALU / ADJUSTABLE | ALLOY / SPRING / RUBBER STRAPS | AXA BASTA ECHO (DYNAMO) / SPARK (BATTERY) | – | 21 | 16,9kg | ||
3.0 | 2269 PLN | 700C / ALU / HYDROFORMING | 17(D),19/21/23(M)” | GREY/SILVER | SUNTOUR M3010 / 63MM TRAVEL | NECO / SEMI INTEGRATED | SHIMANO TY501-2 / 46/30T | CARTRIDGE | SHIMANO TY710-2 | SHIMANO ACERA M360 | SHIMANO ALTUS ST-EF500 | SHIMANO ACERA HG-31 / 11-32T | KMC Z-8.1 | SHIMANO DYNAMO / TX500 / ALU / QR | ALU / CNC / BLACK | UCP / BLACK | KENDA K935 / 700X40C | FV / PRESTA | TEKTRO / ALU / V-BRAKE | SHIMANO ST-EF500 | ORION / PLASTIC | STANDARD / ANTYSLIP | STEEL / 610MM | COMFORT | ALU / ADJUSTABLE | ALU / SUSSPENSION | SELLE ROYAL FREEWAY / GEL | MASSLOAD / ALU / ADJUSTABLE | ATRAN VELO / ALLOY / SPRING / RUBBER STRAPS | AXA BASTA ECHO / SLIM STEADY / DYNAMO | – | 16 | 16,9kg | ||
4.0 | 2629 PLN | 700C / ALU / HYDROFORMING | 17(D),19/21″ | BLK/ORANGE/GREY | SUNTOUR NEX P / 63MM TRAVEL | NECO / SEMI INTEGRATED | SHIMANO ACERA M371 / 48/38/28T | CARTRIDGE | SHIMANO ALTUS M370 | SHIMANO ALIVIO M3100 | SHIMANO ALTUS M2010 | SHIMANO HG-200 / 11-32T | KMC Z-99 | SHIMANO DYNAMO / TX500 / ALU / QR | ALU / CNC / BLACK | STAINLESS / BLACK | SCHWALBE ROAD CRUISER / 700x40C | FV / PRESTA | TEKTRO / ALU / V-BRAKE | TEKTRO / ALU | ORION / PLASTIC | STANDARD / ANTYSLIP | ALU / 620MM | COMFORT | ALU / ADJUSTABLE | ALU / SUSSPENSION | SELLE ROYLA FREEWAY / GEL | MASSLOAD / ALU / ADJUSTABLE | ATRAN VELO / ALLOY / SPRING / RUBBER STRAPS | AXA BASTA ECHO / SLIM STEADY / DYNAMO | – | 27 | 16,7kg | ||
5.0 | 3199 PLN | 700C / ALU / HYDROFORMING | 17(D),19/21(M)” | BLK/TURQ/GREY | SUNTOUR NEX DS HLO / LOCK OUT / 63MM TRAVEL | NECO / SEMI INTEGRATED | SHIMANO ALIVIO T4060 / 48/38/28T | SHIMANO BB52 / HOLLOWTECH II | SHIMANO ACERA T3000 | SHIMANO DEORE M592 | SHIMANO ALTUS M2010 | SHIMANO HG-200 / 11-32T | KMC Z-99 | SHIMANO DYNAMO / RM35/ ALU / QR | ALU / BLACK | STAINLESS / BLACK | SCHWALBE ROAD CRUISER / 700x40C | FV / PRESTA | SHIMANO ALTUS MT200 DISC BRAKE / ROTORS 160MM | SHIMANO ALTUS MT200 | ORION / PLASTIC | ALU / ANTYSLIP | ALU / 620MM / 31.8 | COMFORT | ALU / ADJUSTABLE / 31.8 | ALU / SUSSPENSION | SELLE ROYLA LOOKIN / GEL | MASSLOAD / ALU / ADJUSTABLE | ATRAN VELO / ALLOY / SPRING / RUBBER STRAPS | AXA BASTA ECHO SWITCH / RIFF STEADY / DYNAMO | – | 27 | – | ||
6.0 (M) | 4199 PLN | 700C / ALU / HYDROFORMING | 17(D),19/21″ | STEEL/BLUE/BLK | SUNTOUR NCX D AIR / REMOTE LOCKOUT / 63MM TRAVEL | NECO / SEMI INTEGRATED | SHIMANO DEORE T6010 / 48/38/28T | SHIMANO BB52 / HOLLOWTECH II | SHIMANO DEORE T6000 | SHIMANO DEORE XT T8000 | SHIMANO DEORE M6000 | SHIMANO HG-500 / 11-34T | KMC Z-10X | SHIMANO DYNAMO / RM35/ ALU / QR | ALU / BLACK | STAINLESS / BLACK | SCHWALBE ROAD CRUISER / 700x40C | FV / PRESTA | SHIMANO ALTUS MT200 DISC BRAKE / ROTORS 160MM | SHIMANO ALTUS MT200 | ORION / PLASTIC | ALU / ANTYSLIP | ALU / 620MM / 31.8 | COMFORT | ALU / ADJUSTABLE / 31.8 | ALU / SUSSPENSION | SELLE ROYLA LOOKIN / GEL | MASSLOAD / ALU / ADJUSTABLE | ATRAN VELO / ALLOY / SPRING / RUBBER STRAPS | AXA BASTA ECHO SWITCH / RIFF STEADY / DYNAMO | – | 30 | 16,5kg |
Pierwsze 3 modele (1.0, 2.0, 2.0 PLUS) są do siebie bardzo zbliżone pod względem technicznym. Bazują na komponentach z najniższej półki Shimano – Tourney. Główne różnice między nimi to częściowe ich zastąpienie grupą ALTUS w kolejnych wersjach, amortyzator o większym skoku i piasta z dynamo (2.0 PLUS). Dokładając nieco ponad 200 zł do modelu 3.0 otrzymujemy już niemal wyłącznie komponenty z grup Altus / Acera i napęd z dwoma zamiast 3 tarcz z przodu. W wyższych modelach producent wraca jednak do sprawdzonego trekkingowego układu blatów 28/38/48 w połączeniu z kasetą 9- (4.0, 5.0) lub 10-rzędową (6.0).
Co ciekawe we wszystkich modelach oprócz dwóch najwyższych stosowane są hamulce typu v-break. To nieco wbrew modzie, ale całkowicie zgodnie z doświadczeniami rowerowych turystów, którzy raczej wystrzegają się tanich tarczówek. 3 najwyższe modele kosztujące od 2629 do 4199 zł różni przede wszystkim klasa zastosowanego osprzętu – od Altus do Deore XT. Tradycyjnie przerzutki tylne pochodzą z wyższej grupy niż reszta komponentów w poszczególnych grupach. Modele 5.0 i 6.0 wykorzystują support typu Hollowtech II, który nadaje większą sztywność ramion korby. Najwyższy model wyróżnia też amortyzator powietrzny.
Tak pokrótce prezentują się różnice między poszczególnymi modelami rowerów trekkingowych Tabou. Jak widać, dobór komponentów i ich relacja do ceny tworzą naprawdę ciekawą propozycję. Jeśli wraz z tym idzie faktycznie duża dostępność, to mam naprawdę ciekawego gracza na polskim rynku. Z pewnością powinien wziąć je pod uwagę każdy szukający dwóch kółek, któremu zależy na jakości i trwałości sprzętu.
Strona www producenta: tabou.pl
Faktycznie wyglądają bardzo ciekawie