Do zeszłego roku rynek rowerów w Polsce wydawał się w znacznym stopniu nasycony. Jednak obecna sytuacja, problemy z dostępnością, rosnące ceny, kompromisy względem jakości sprawiają, że z pewnością znajdzie się tu miejsce na nowych graczy.  Tabou producent rowerów trekkingowych deklaruje orientację na jakość, trwałość, dostępność i design produktów. Ciekawa wydaje się też polityka gwarancyjna oferowana przez markę. Osprzęt objęty jest 3-letnią ochroną, natomiast po rejestracji zakupu otrzymujemy dożywotnią gwarancję na ramę. Takie podejście powinno potwierdzać wysoką jakość produktów Tabou.

Przyjrzyjmy się zatem segmentowi rowerów trekkingowych, które stanowią uniwersalny i popularny rodzaj jednośladów. Ich zalety były nieraz wymieniane na tym blogu, ale warto sobie je sobie na wstępie przypomnieć.

Rower trekkingowy z założenia ma służyć turystyce. Co z tym idzie, powinien być wygodny, dostosowany do komfortowego pokonywanie znacznych dystansów w zróżnicowanym terenie. Nieodłącznym elementem jego wyposażenia jest przynajmniej jeden bagażnik, który pozwala na przyczepienie sakw. Rowery tego typu zwykle standardowo posiadają błotniki, osłony łańcucha i oświetlenie. Nieco większą masę wynagradzają wysokim komfortem. Wygodne siodełko, chwyty, wyprostowane pozycja to podstawy udanej podróży rowerowej. Duże, 28-calowe koła i uniwersalne, średniej szerokości opony dają możliwość pokonania lekkiego terenu i rozpędzenia się na asfalcie. Uniwersalność rowerów trekkingowych przekłada się na ich popularność nie tylko wśród wytrawnych turystów. Często wybierane są do codziennych podróży po mieście czy krótkich weekendowych wypadów.

Wszystkie trekkingowe rowery Tabou zdają się spełniać te podstawowe wymogi. W specyfikacji rowerów producent opisuje w niej każdy, nawet najdrobniejszy element (!). Dzięki temu na pierwszy rzut oka widać, że nawet najtańszy model 1.0 posiada komponenty wysokiej jakości, uznanych marek. Przykładowo wszystkie rowery mają oświetlenie marki Besta, stopki Massload, łańcuchy KMC, kasety / wolnobiegi Shimano, opony Kenda lub Schwalbe. Warto na to zwrócić uwagę, bo to miejsca, w których wielu producentów oszczędza stosując tanie części “no name”, ewentualnie sygnowane własną marką. Rowery trekkingowe Tabou dostępne są w wersji z ramą męską i damską, w rozmiarach 17,19, 21 i 23 cale. Dzięki temu praktycznie każdy jest w stanie dobrać coś dla siebie.

Już bazowy model KINETIC 1.0 za 1749 zł stanowi solidną konstrukcję, która powinna służyć mniej wymagającym rowerzystom przez długie lata. Natomiast najwyższy, KINETIC 6.0 za 4199 zł można śmiało zabrać na wielodniową wędrówkę z sakwami Przyjrzyjmy się więc szczegółom, żeby poznać różnice pomiędzy poszczególnymi modelami

Cena Rama Dostępne rozmiary Kolory Widelec przedni Komplet sterowy Mechanizm korbowy Środek suportu Przerzutka przednia Przerzutka tylna Manetki Kaseta / wolnobieg Łańcuch Koła Piasty Obręcze Szprychy Opony Dętki Komponenty Hamulce Dźwignie hamulca Błotniki Pedały Kierownica Chwyty kierownicy Wspornik kierownicy Wspornik siodła Siodło Podpórka Bagażnik Oświetlenie Inne Liczba biegów Waga
1.0 1749 PLN 700C / ALU / HYDROFORMING 17(D),19/21″ GREY/RED/GREY ZOOM 141 AMS / ALU / 50MM TRAVEL NECO / SEMI INTEGRATED PROWHEEL / 48/38/28T CARTRIDGE SHIMANO TOURNEY TY-510 SHIMANO TOURNEY TZ500 SHIMANO TOURNEY ST-EF41 SHIMANO TOURNEY TZ500 / 14-28T KMC Z-500 ALU / QR ALU / CNC / BLACK UCP / BLACK KENDA K935 / 700x40C FV / PRESTA ALU / V-BRAKE SHIMANO ST-EF41 ORION / PLASTIC STANDARD STEEL / 610MM COMFORT ALU / ADJUSTABLE ALU / SUSSPENSION DDK D225 MASSLOAD / ALU / ADJUSTABLE STEEL / WITH SPRING AXA BASTA VISTO / SPARK / BATTERY 18 16,5kg
2.0 1899 PLN 700C / ALU / HYDROFORMING 17(D),19/21″ BLK/BLUE/GREY ZOOM 141 AMS / ALU / 50MM TRAVEL NECO / SEMI INTEGRATED PROWHEEL / 48/38/28T CARTRIDGE SHIMANO TOURNEY TY-510 SHIMANO TOURNEY SHIMANO ALTUS ST-EF500 SHIMANO TOURNEY TZ500 / 14-28T KMC Z-7 ALU / QR ALU / CNC / BLACK UCP / BLACK KENDA K935 / 700x40C FV / PRESTA TEKTRO / ALU / V-BRAKE SHIMANO ST-EF500 ORION / PLASTIC STANDARD STEEL / 610MM COMFORT ALU / ADJUSTABLE ALU / SUSSPENSION DDK D225 MASSLOAD / ALU / ADJUSTABLE ALLOY / SPRING / RUBBER STRAPS AXA BASTA VISTO / SPARK / BATTERY 21 16,5kg
2.0 PLUS 2049 PLN 700C / ALU / HYDROFORMING 17(D),19/21/23(M)” BLK/GREEN/GREY SUNTOUR M3010 / 63MM TRAVEL NECO / SEMI INTEGRATED PROWHEEL / 48/38/28T CARTRIDGE SHIMANO TOURNEY TY-510 SHIMANO ALTUS SHIMANO ALTUS ST-EF500 SHIMANO TOURNEY TZ500 / 14-28T KMC Z-7 SHIMANO DYNAMO / ALU / QR ALU / CNC / BLACK UCP / BLACK KENDA K935 / 700X40C FV / PRESTA TEKTRO / ALU / V-BRAKE SHIMANO ST-EF500 ORION / PLASTIC STANDARD STEEL / 610MM COMFORT ALU / ADJUSTABLE ALU / SUSSPENSION DDK D225 MASSLOAD / ALU / ADJUSTABLE ALLOY / SPRING / RUBBER STRAPS AXA BASTA ECHO (DYNAMO) / SPARK (BATTERY) 21 16,9kg
3.0 2269 PLN 700C / ALU / HYDROFORMING 17(D),19/21/23(M)” GREY/SILVER SUNTOUR M3010 / 63MM TRAVEL NECO / SEMI INTEGRATED SHIMANO TY501-2 / 46/30T CARTRIDGE SHIMANO TY710-2 SHIMANO ACERA M360 SHIMANO ALTUS ST-EF500 SHIMANO ACERA HG-31 / 11-32T KMC Z-8.1 SHIMANO DYNAMO / TX500 / ALU / QR ALU / CNC / BLACK UCP / BLACK KENDA K935 / 700X40C FV / PRESTA TEKTRO / ALU / V-BRAKE SHIMANO ST-EF500 ORION / PLASTIC STANDARD / ANTYSLIP STEEL / 610MM COMFORT ALU / ADJUSTABLE ALU / SUSSPENSION SELLE ROYAL FREEWAY / GEL MASSLOAD / ALU / ADJUSTABLE ATRAN VELO / ALLOY / SPRING / RUBBER STRAPS AXA BASTA ECHO / SLIM STEADY / DYNAMO 16 16,9kg
4.0 2629 PLN 700C / ALU / HYDROFORMING 17(D),19/21″ BLK/ORANGE/GREY SUNTOUR NEX P / 63MM TRAVEL NECO / SEMI INTEGRATED SHIMANO ACERA M371 / 48/38/28T CARTRIDGE SHIMANO ALTUS M370 SHIMANO ALIVIO M3100 SHIMANO ALTUS M2010 SHIMANO HG-200 / 11-32T KMC Z-99 SHIMANO DYNAMO / TX500 / ALU / QR ALU / CNC / BLACK STAINLESS / BLACK SCHWALBE ROAD CRUISER / 700x40C FV / PRESTA TEKTRO / ALU / V-BRAKE TEKTRO / ALU ORION / PLASTIC STANDARD / ANTYSLIP ALU / 620MM COMFORT ALU / ADJUSTABLE ALU / SUSSPENSION SELLE ROYLA FREEWAY / GEL MASSLOAD / ALU / ADJUSTABLE ATRAN VELO / ALLOY / SPRING / RUBBER STRAPS AXA BASTA ECHO / SLIM STEADY / DYNAMO 27 16,7kg
5.0 3199 PLN 700C / ALU / HYDROFORMING 17(D),19/21(M)” BLK/TURQ/GREY SUNTOUR NEX DS HLO / LOCK OUT / 63MM TRAVEL NECO / SEMI INTEGRATED SHIMANO ALIVIO T4060 / 48/38/28T SHIMANO BB52 / HOLLOWTECH II SHIMANO ACERA T3000 SHIMANO DEORE M592 SHIMANO ALTUS M2010 SHIMANO HG-200 / 11-32T KMC Z-99 SHIMANO DYNAMO / RM35/ ALU / QR ALU / BLACK STAINLESS / BLACK SCHWALBE ROAD CRUISER / 700x40C FV / PRESTA SHIMANO ALTUS MT200 DISC BRAKE / ROTORS 160MM SHIMANO ALTUS MT200 ORION / PLASTIC ALU / ANTYSLIP ALU / 620MM / 31.8 COMFORT ALU / ADJUSTABLE / 31.8 ALU / SUSSPENSION SELLE ROYLA LOOKIN / GEL MASSLOAD / ALU / ADJUSTABLE ATRAN VELO / ALLOY / SPRING / RUBBER STRAPS AXA BASTA ECHO SWITCH / RIFF STEADY / DYNAMO 27
6.0 (M) 4199 PLN 700C / ALU / HYDROFORMING 17(D),19/21″ STEEL/BLUE/BLK SUNTOUR NCX D AIR / REMOTE LOCKOUT / 63MM TRAVEL NECO / SEMI INTEGRATED SHIMANO DEORE T6010 / 48/38/28T SHIMANO BB52 / HOLLOWTECH II SHIMANO DEORE T6000 SHIMANO DEORE XT T8000 SHIMANO DEORE M6000 SHIMANO HG-500 / 11-34T KMC Z-10X SHIMANO DYNAMO / RM35/ ALU / QR ALU / BLACK STAINLESS / BLACK SCHWALBE ROAD CRUISER / 700x40C FV / PRESTA SHIMANO ALTUS MT200 DISC BRAKE / ROTORS 160MM SHIMANO ALTUS MT200 ORION / PLASTIC ALU / ANTYSLIP ALU / 620MM / 31.8 COMFORT ALU / ADJUSTABLE / 31.8 ALU / SUSSPENSION SELLE ROYLA LOOKIN / GEL MASSLOAD / ALU / ADJUSTABLE ATRAN VELO / ALLOY / SPRING / RUBBER STRAPS AXA BASTA ECHO SWITCH / RIFF STEADY / DYNAMO 30 16,5kg

Pierwsze 3 modele (1.0, 2.0, 2.0 PLUS) są do siebie bardzo zbliżone pod względem technicznym. Bazują na komponentach z najniższej półki Shimano – Tourney. Główne różnice między nimi to częściowe ich zastąpienie grupą ALTUS w kolejnych wersjach, amortyzator o większym skoku i piasta z dynamo (2.0 PLUS). Dokładając nieco ponad 200 zł do modelu 3.0 otrzymujemy już niemal wyłącznie komponenty z grup Altus / Acera i napęd z dwoma zamiast 3 tarcz z przodu. W wyższych modelach producent wraca jednak do sprawdzonego trekkingowego układu blatów 28/38/48 w połączeniu z kasetą 9- (4.0, 5.0) lub 10-rzędową (6.0).

Co ciekawe we wszystkich modelach oprócz dwóch najwyższych stosowane są hamulce typu v-break. To nieco wbrew modzie, ale całkowicie zgodnie z doświadczeniami rowerowych turystów, którzy raczej wystrzegają się tanich tarczówek. 3 najwyższe modele kosztujące od 2629 do 4199 zł różni przede wszystkim klasa zastosowanego osprzętu – od Altus do Deore XT. Tradycyjnie przerzutki tylne pochodzą z wyższej grupy niż reszta komponentów w poszczególnych grupach. Modele 5.0 i 6.0 wykorzystują support typu Hollowtech II, który nadaje większą sztywność ramion korby. Najwyższy model wyróżnia też amortyzator powietrzny.

Tak pokrótce prezentują się różnice między poszczególnymi modelami rowerów trekkingowych Tabou. Jak widać, dobór komponentów i ich relacja do ceny tworzą naprawdę ciekawą propozycję. Jeśli wraz z tym idzie faktycznie duża dostępność, to mam naprawdę ciekawego gracza na polskim rynku. Z pewnością powinien wziąć je pod uwagę każdy szukający dwóch kółek, któremu zależy na jakości i trwałości sprzętu.

Strona www producenta: tabou.pl